Bylauget


Lakkendrup Bylaug blev dannet på en stiftende generalforsamling  på Gudbjerg Skole d. 28. februar 1998.

Man havde siden 1991 holdt en årlig sommerfest i byen, men efterhånden som der blev lyst til flere tiltag, og man fandt ud af, at byen trivedes godt med nogle fælles arrangementer, blev der også behov for at danne et bylaug med en bestyrelse.

Hvert år i forbindelse med sommerfesten afholdes der generalforsamling.

I de 15 år bylauget har eksisteret har der altid været en utrolig god opbakning fra byens borgere, og det glæder os især, når  nye tilflyttere også gerne vil være en del af bylauget. dermed er der gode muligheder for fortsat udvikling.

Som bylaug har vi af Gudme kommune fået opsat en lygtepæl, der hvor børnene skal med bussen - det var i mange år en mørk og farlig plads og vi har af Fionia Fonden fået et fest- telt.

Også byens borgere har bidraget med bl.a. et stykke jord til legeplads, skilte ved byens begyndelse samt alt lige fra jord, drænrør, net, bolde, bænke og timer til vedligeholdelse af fodboldbane, kærlighedssti og mange andre ting.

Gennem årene har bylauget stået for mange  gode, fantasirige og vellykede arrangementer

Ud over sommerfesten har der været overnatning for børnene på legepladsen, en årlig bowlingtur, skydning, fællesspisnig med foredrag, legepladsaftener, fodboldturneringer, Sankt Hansaftener og vandreture.


Bestyrelsen består i øjeblikket af:


Nicolai Bach Hansen (Formand)

Lakkendrupvej 54

Bb.hansen@hotmail.com



Mette fynbo (sekretær)

Sortemosevej 11

mette.fynbo1@gmail.com


Kim Christensen

Sortemosevej 15


Peter Thomsen 

Lakkendrupvej46B


Bent Hougaard

Lakkendrupvej 58


Mette Lauritzen (suppleant)



Referat fra generalforsamling i Lakkendrup Bylaug lørdag d. 24. august 2024

  1. Valg af dirigent
  2. Formandens beretning 2023/2024
  3. Regnskab for kalenderåret 2023
  4. Fastsættelse af kontingent. Bestyrelsen foreslår at kontingentet forbliver på 100 kr. om året pr voksen over 18 år.
  5. Valg af bestyrelse
    Nikolaj er på valg (ønsker ikke genvalg)

        Jens Peder er på valg (ønsker ikke genvalg)

       Kim er ikke på valg
       Peter er ikke på valg
       Mette F er ikke på valg

       Bestyrelsessuppleant er på valg

       Revisor er på valg.

  6.  Solcellepark Gudbjerg, status og nyt v. Bent Hougård

  7.  Status på køb af nyt telt via fondsansøgninger besluttet i 2023 (bestyrelsen finder  

       egnet telt og Susanne søger fonde) v. Nikolaj

  8.  Drøftelse af hvordan pengesager i bylauget kan organiseres mere smidigt

  9.  Forslag til kommende arrangementer bl.a. julefrokost 2024?

 10. Indkomne forslag
      (Forslag skal være bestyrelsen i hænde senest 1 uge inden generalforsamlingen.)

 11. Næste års værter 2025

 12. Eventuelt

 

  1. Susanne blev valgt – ligeledes referent
  2. Formandens beretning 2024

       Sikke endnu et år, der er gået, kan jeg konstatere, når jeg swiper ned ad vores    

       facebook side.

       Dette er ikke en kedelig lille landsby – tværtimod.

       Ubudne gæster har hærget os i byen i år – det er træls.

       Solcelleparken rumler også stadig i det fjerne, men ikke fjern nok, når jeg selv skal    

       sige det. Bent vil fortælle lidt mere senere.

       D. 3.januar skete det igen, at byen blev oversvømmet, og det er nok en sag, der  

       skal arbejdes mere på fremover.

       Men, men, men naturen viste sig også fra sin skønhed ved at dekorere vores  

       aftenhimmel med nordlys op til flere gange.

       Men nu til det hyggelige…

       Sidste byfest var med et stort fremmøde og endnu engang en masse god mad og  

       masser af hyggesnak.

       Også pandekager og skumfiduser ved fællesspisning ved bålet er godt for    

       sammenholdet og altid hyggeligt.

       Julefrokost d. 24. november er altid med god mad, dejligt selskab…og dog for det  

       er også der, man ser sin nabos sande jeg, når pakkespillet går i gang. Som Nenne    

       skriver: ”Absolut den sjoveste pakkeleg, jeg har været med til”

       Den 6. juni var vi på en dejlig sejltur med Helge på Svendborgsund. 14 deltagere

       fik kaffe, kager og glade historier fra Svendborg gennem tiden.

 

   3. Regnskabet blev godkendt til selve byfesten om aftenen.

 

   4. Der henstilles til, at man bruger af kassebeholdningen ved arrangementer fremfor  

       brugerbetaling.

 

   5. Til bestyrelsen blev Bent valgt

       Nicolai tager en periode mere.

       Mette Lauritzen tager en periode mere som suppleant

       Jørgen og Geralda blev hhv. revisor og revisorsuppleant

 

   6. Der er sammen med Svendborg Kommune diskuteret afledning af vand og  

       økonomisk kompensation. Begge dele afhænger af om solcelleparken bliver til  

       noget, da man først derefter kan søge ”Den grønne pulje”

       Jan og Geralda undersøger, hvad det vil koste at få foretaget vandprøver.

 

   7. Bent undersøger ved Kulinarisk Sydfyn, om man kan låne deres telte.

       Det styrker fællesskabet, at mange kan afholde sommerfesten selvom, man ikke    

       har indendørs plads.

       Det koster 500 kr at låne vores eget telt. Det er kun medlemmer af bylauget, der  

       kan låne teltet.

       Hvis vi skal investere i et nyt telt, skal det være nemmere at sætte op end det    

       nuværende.

 

   8. Vi holder ved samme procedure som hidtil.

 

   9. Vi vil gerne bibeholde fællesspisning og julefrokost.

 

 10. Ingen indkomne forslag

 

 11. Jørgen Thomsen er næste års vært

 

 12. Tavle med liste over ting, der står opstillet hos Carina og Jelmer (Nicolai indkøber  

       tavle), Arbejdsdag, hvor ting i laden sorteres og smides ud, ophæng af basketkurv,

       Middag hos Local Dining.

 

     Tak til Per for græsslåning og tak til Mette for at holde Kærlighedsstien.

 




REFERAT EKSTRAORDINÆR GENERALFORSAMLING LAKKENDRUP BYLAUG den 24. Nov 2023


Der afholdtes ekstraordinær generalforsamling i Lakkendrup Bylaug på adressen Sortemosevej 15, 5892 Gudbjerg.


Fra bestyrelsen var Nikolaj, Kim, Peter, Jens Peder og Mette F tilstede.


Generalforsamlingens dagsorden var i overensstemmelse med vedtægterne og indeholdt følgende punkter:


Dagsorden

  1. valg af dirigent
  2. valg af referent
  3. forslag om vedtægtsændring om afholdelse af sommerfest som foreslået på sidste generalforsamling den 10. juni 2023: Der er stillet forslag om, at sommerfesten flyttes til slutningen af august. Bestyrelsen foreslår, sidste weekend i august, som nyt fast tidspunkt for sommerfesten fremover.
  4. eventuelt

 

  1. VALG AF DIRIGENT

Nikolaj var dirigent - dog uden valg

  2. VALG AF REFERENT

Mette var referent - dog uden valg

  3. FORSLAG OM VEDTÆGTSÆNDRINGER OM AFHOLDELSE AF SOMMERFEST

Bestyrelsen foreslår, sidste weekend i august, som nyt fast tidspunkt for sommerfesten fremover.

 

Ved afstemning via håndsoprækning blev det besluttet af sommerfesten fremover afholdes i sidste hele weekend i august startende i 2024.

Sommerfestværterne Torben & Mette kan stadig være værter i 2024 trods flytningen af festtidspunktet.

  4. EVENTUELT

Det revisorgodkendte årsregnskab for Bylauget for sidste periode med tilhørende specifikationer blev fremlagt og gennemgået af Peter.

Regnskabet har generet et overskud.

 

Peter anførte desuden at vedtægterne ikke har været fulgt ift. hvornår et regnskabsår begynder da det har været fra sommerfest til sommerfest. I vedtægterne står der:


   5. Regnskabet

Stk. 1. ​Foreningens regnskabsår følger kalenderåret.

Fremover vil regnskabsåret følge vedtægterne og afsluttes med kalenderåret. Det medfører at der udarbejdes et nyt revisorgodkendt regnskab i januar 2024, som så fremlægges på den ordinære generalforsamling som ligger i august sammen med sommerfest 2024.









Følg os også på Lakkendrup  bylaugs lukkede facebook gruppe. Anmod om venskab, så lukker Marianne dig ind.




Byhornet i Lakkendrup


Fredag d. 13. oktober 2017 havde Bylauget fællesspisning.

I den forbindelse kom Esben Hedegaard fra Svendborg Museum og fortalte om byens horn, som kan dateres tilbage til 1840, hvor det første Bylaug blev dannet.

Hornet, som i dag ligger opmagasineret på Svendborg Museum, blev brugt til at samle mændene fra gårdene, når det skulle tages beslutninger om for eksempel bytyren.

Bylauget fra 1840 blev nedlagt i 1940 på grund af manglende tilslutning og opbakning, og hornet blev overdraget til museet.

Vores Bylaug blev formelt dannet d. 28. februar 1998. Sommerfesterne havde da eksisteret i små 10 år.

Målet er, at vi inden længe får lagt den gamle protokol fra det første Bylaug ind på siden






















 


Kontingent

Det er nu muligt at indbetale kontingent

via netbank. Det koster 100 kr. pr. voksen over 18 år.

Man kan indbetale til MobilePay:

26 99 37 15


Husk at skrive navn og adresse på

inbetalingen




Nabohjælp

Nabohjælp er en fælles aftale man laver med sin/sine naboer om at se efter hus og hjem, mens man er bortrejst.

Se også på www.nabohjælp.dk





UDLEJNING AF FESTTELTET, BORDE OG STOLE


Bylauget har gennem en årrække indkøbt havestole samt fået en del langborde og et festtelt.

Alt dette kan man som medlem af Bylauget låne - teltet koster dog kr. 500,- i leje. Teltet er 6x12m og kan rumme 50 pers.

De lejede dele er kun til brug inden for Bylaugets grænser.


Mette Fynbo, Sortemosevej 11 står for opmagasinering og udlejning. Mette kan kontaktes på 25489488 - det er nemmest via sms.


Festteltet er udlejet: Ikke udlejet i øjeblikket



Bror har sponsoreret den store

grill. Hvis man vil låne den, står

den oppe ved Mette Lauritzen. Den

kræver dog et lidt større køretøj

at flytte.